Gyerekek felülnézetből/ Kinder aus der Elternperspektive

Friday, April 23, 2010

Csupa fül



Friedemann Sulz von Thun hamburgi pszichológus alkotta meg, az ún. 4 fül modellt.
Ennek az a lényege, hogy ugyan zt az információt minden ember 4 féle szinten képes befogadni, és ennek megfelelően reagál rá.
A négy szint az
1. a tárgyilagos szint
2. a felszólítás szintje
3. a beszélő önkifejezésének szintje
4. a (pár)kapcsolati szint

Csak, hogy jobban megértsük, hozok egy egyszerű, életszerű példát.
A négy pasim levetett ruhái szana-széjjel hevernek a nappaliban és én felszólítom őket, vigyék a ruháikat a szennyestartóba.
Ők, az eltérő üzenetfeldolgozási szintjüknek megfelelően különbözőképpen fognak reagálni.

A "koszos ruhának a fürdőben a helye" mondatot
Iván a "tárgyilagos szinten" kezeli; ez egy ruha, az a fürdőszoba, a kettőt össze kell hozni. Mivel a fürdőszoba nem megy a ruhához, és fordítva sem, ő megfogja a darabot és kiviszi. Kész.

Tamás a "felszólítás szinten" dolgozza fel a hallottakat. A koszos ruhának a fürdőben a helye, ez egy állítás, ami pillanatnyilag nem találkozik a valósággal, ezért az ő feladata, hogy helyreállítsa a világrendet, ezért megfogja a ruhát és kiviszi. Kész.

András úgy tekint a mondata, mint az én önkifejezésemnek egy darabjára; azt gondolja, hogy szerintem a koszos ruhának a fürdőben a helye. Szerinte meg nem, tehát füle botját sem mozdítja, hanem megvárja, amíg Iván tárgyilagosan, vagy Tamás felszólítva kiviszi a darabot a fürdőbe. Kész.

A Zuram természetesen a párkapcsolati aspektust hallja ki a mondatomból, és rögtön visszakérdez, hogy ma is fárasztó napom volt-e? Ezután kiviszi a ruhákat a szennyesbe, majd még gyorsan elmosogat, mert biztosan nagyon kimerültem. Kész.

Nekem meg végül is mindegy, ki hogyan értelmezte a mondatomat, a lényeg, hogy rend van a nappaliban!

No comments:

Post a Comment